Monday, May 18, 2009

Kempen Satu Sekolah Untuk Semua


Hey guys..if u think u r malaysian.. lets sign this petition 


juz click this link 

Kempen Satu Sekolah Untuk Semua




Give n show ur support to our malaysia by sign this petition.. for our malaysia

well im number # 526... (=

Wednesday, May 13, 2009

Telah 40 tahun segalanya berlaku. Selasa 13 Mei 1969 terpahat menjadi igauan buruk kepada rakyat Malaysia. Tetapi apakah ia cukup untuk menjadi tauladan kepada generasi hari ini?

Empat puluh tahun merupakan satu tempoh masa yang lama. Tetapi sepanjang 40 tahun ini, tiada apa yang boleh dibanggakan dengan tahap perpaduan kaum di Malaysia.

Cina terus berbahasa Cina, malah semakin ramai Cina tidak mampu bertutur bahasa Melayu. India terus bergaulan dengan India dan bahasa Melayu mereka masih tunggang terbalik.

Bukan sahaja rakyat, malah pemimpin pun sama. 13 Mei 1969 dikatakan dimulakan oleh UMNO. Namun hakikat yang diketahui, yang menjerit supaya orang Melayu balik kampung keluar dari KL ialah fanatik Cina dari parti Gerakan. Dan juga Dap yg mengadakan perarakan untuk meraikan kejayaan mereka yg menidakkan 2/3 majority dalam pilihanraya ketika itu. Ia menjadi punca kepada tindakbalas fanatik UMNO.

13 Mei telah mewujudkan Dasar Ekonomi Baru. 13 Mei telah mewujudkan kenderaan bernombor pendaftaran 'W'. 13 Mei telah mewujudkan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. 13 Mei telah membuatkan orang Melayu bertambah dari 25% kepada 45% di KL.

13 Mei telah membuatkan nyawa menjadi murah. 13 Mei telah membuatkan kedai-kedai dijarah. 13 Mei merupakan 'urban anarchy' paling buruk dalam sejarah negara.

Setelah 40 tahun berlalu, 13 Mei tidak mungkin muncul lagi dalam bentuk yang lalu. Namun 13 Mei boleh muncul kembali dengan cara baru.

Apa yang perlu diperhatikan ialah mereka-mereka yang gila berpolitik. Monyet tindak tanduk mereka, maka monyetlah para penyokong mereka.

13 Mei tidak boleh berlaku lagi. Ini kerana 13 Mei dimulakan oleh fanatik politik. Kalau mereka yang mati, lainlah cerita. Tetapi dikatakan kira-kira 2,000 orang mati pada 13 Mei 1969 di KL. Malangnya kebanyakan mangsa bukan fanatik politik.

Mereka adalah orang awam yang menjalankan kehidupan harian demi sesuap nasi dan kemudian diapi-apikan dengan khabar angin lalu menyertai 'pertempuran etnik'. Pemimpin politik terselamat. Adakah ini adil?

credit to http://ipohmalay.blogspot.com/

Monday, May 11, 2009

aku sudah temui cinta yg baru

yeah
 aku sudah temui cinta yg baru
menggantikan yg telah pergi

kegembiraan telah menjelma
keceriaan sudah terpancar
kegelisahan telah pudar
kesunyian berlalu pergi

aku temui cinta itu pagi td
di sebuah tempat yg dipenuhi
makhluk2 yg berkilauan

sedang aku memerhati
aku terpandang di satu tempat
sungguh cantik mahluk ini
cukup menawan
aku amat tertarik
lantas aku dekati diriku mendekatinya

yeah 
aku yakin ia dapat menggantikan cahaya yg telah pergi
menyembuhkan kepedihan d hati
dan menghilangkan rasa bersalah membelenggui diri

jika hidupku di hantui kesunyian
kehilangan
dan kemurungan pabila ia pergi
kini semua itu tiada lagi


aku gembira kini
kerna aku telah mendapat pengganti
dan memadamkn kehilangan yg dirasai

ia bukan manusia..ia bukan wanita


tapi ia adalah ikan laga.... (=






ilusi reality atau fantasy

jam sekarang menunjukkan pukul 6.02 pagi..aku masih lagi belum melelapkan mata..

aku masih mengadap pc sejak td untuk menyiapkan beberapa potong sajak..

dan mata aku samar2..dalam blk aku dpt melihat mcm asap di awangan..

dan baju yg di aku gantung tepi pintu mcm bergerak2..

adakah ini hanya perasaan aku...ataupun ilusi tatkala badan dihimpit keletihan

Nike Mercurial


nie la boot yg aku idamkan dulu






aku dah lama mengidam nk pki boot Nike..gler lama since form 2 lagi...
dulu aku da plan nk rembat satu boot mercurial harga Rm 189.90...mmg lawa gler..sampai sekarang aku teringin pakai boot nie... tapi tym aku nk beli boot nie , tym tue aku mmg minat shevchenko..die nie pakai boot Brand lotto..




aku pun beli la boot Lotto nie..harga Rm 249.90 tp ada discount so harga die sama mcm boot Nike td...tp sbb memang gler minat kt Lotto ngn Shevchenko nie aku pun beli la...nie semua duet yg aku kumpul..bayangkan Form 2 aku da simpan duet nk beli brg sendiri..Ayah aku mcm berat hati je mcm terpaksa relakn aku beli boot nie..mmg best la pki boot Sheva Elite nie... boot ni warna orange ngn hitam..pastu mcm ada belang2 harimau kt tapak..mmg lawa...tp skrang boot nie da rosak..nie la brg yg plg mahal aku pernah beli masa aku skolah selain Scooter aku... 


tp skrang aku nk beli boot futsal yg baru..bootskrang da koyak rabak..jahit pun tp x elok gak... aku teringin nk pki Brand Nike..dan aku confius kerna x tahu nk pilih colour yg mne..semua mmg lawa kt aku...


















lepas survey byk tmpt...

yg ori pnye rm 160 ++  xda la ori sgt...ciplak made in china gak nie...

tapi yg ciplak real pnye made in china dlm rm 100 je...

quality sama je...

Friday, May 8, 2009

pictures of ikan laga(fighting fish)
















Kehilangan yg dirasai




9th may 2009

Harinie merupakan hari yg menyedihkan buat diri aku
setelah lebih 2 bulan aku bela hari 2 ekor ikan laga aku meninggalkan aku

Selama ini aku akan bg ikan2 tue makan cacing khas 2 kali sehari
dan aku amat tertarik pabila ikan2 tue mengembangkan sirip untuk  berlaga
mmg cantik dan amat terpesona

ikan laga ataupun nama scientificnya Betta splendens, juga dikenali sebagai beta fish ataupun betta..

Selama 2 bulan lebih nie aku x pernah lupa untuk bg makan..

tapi sejak ari isnin lalu aku terleka kerana makanan ikan laga nie iaitu cacing khas sudah habis..

2 3 kali aku perge kedai pet shop nk beli cacing nie tapi..

tapi.. ada sahaja yg menghalang

tiap kali aku pergi kedai nie tutup..dan bila ada kelapangan aku pula terlupa..


dan semalam aku nekad walau apa pun yg terjadi aku tetap nekad untuk beli cacing tue harinie...

tapi bila aku bgn dr tido td aku terus pg ke aquarium ikan laga tue... dan aku sungguh terkejut dalam kedua2 aquarium  tue ikan laga sudah tiada.. yg menggantikannya ialah ikan puyu...

kesedihan mula mendatang.dan aku membayangkan mungkin ikan ini sudah tiada lagi..kerana xkn lah mak aku tiba2 je letak ikan puyu dalam tempat ikan laga nie..


ikan laga merupakan binatang yg senang untuk dipelihara kerana xperlu memandikannya..tidak perlu membersihkannya.. untuk membelanya kita hanya perlu bg mkn secukupnya dan bersihkan bekas dan tukar air dalam 3 atau 4 hari sekali...


tapi sayang seribu kali sayang aku tidak bg ikan nie makan secukupnya...walaupun selama ini aku jaga dgn baik tapi sejak dr isnin lalu aku membiarkannya hidup dalam kelaparan..aku rasa berdosa sgt kerana membiarkan ikan nie mati kelaparan... 


aku rse aku akan beli ikan laga yg baru untuk menghilangkan kesedihan ini.. 













kehilangan ia amat dirasai oleh ku...

Thursday, May 7, 2009

Layu


Sesungguhnya 
Tidak ada yang lebih menyayat 
Dari melihat bangsaku dijajah 
Tidak ada yang lebih menyedihkan 
Dari membiarkan bangsaku dihina

Aku lihat layu dalam Melayu 
Aku pasti bukan aku seorang saja yang nampak 
Ada juga bercadang bertanya tuan punya 
Tapi bercampur risau dengan tak tergamak 
Nanti dikata tak bersyukur, dikata tak sedar diri 
Jadi aku menyendiri, memerhati dan akhirnya mengakui 
Yang kita sendiri 
Membiarkan bunga raya melayu ke kanan 
Dan dibiar bunga tak cantik mekar di kiri

Aku lihat layu dalam Melayu 
Tanah air kita yang punya 
Kita siram, kita baja tapi angin api kita lupa 
Mereka merancang masa menjilat bangsa

13 harimau bertukar menjadi mangsa 
Kita lupa nenek moyang kaya-raya 
Jangan sekali-kali digadai harta-bendanya

Ku lihat layu dalam Melayu 
Ku lihat layu dalam Melayu 
Ku lihat layu dalam Melayu

Takkan Melayu hilang di dunia 
Ya... tapi apa guna tak hilang di dunia 
Kalau kewujudan tidak dirasa 

Petah berbahasa kudrat tak berjasa 
Orang berbudi kita hanya tahu merasa 
Selalu lari bila dirapat 
Selalu malu bila soalan diaju 
Selalu segan memberi pendapat 
Rela mengikut dari meneraju 
Belum nyanyi sudah bersorak 
Suka berjanji dalam borak 
Bukan kata tak ada otak 
Cuma tak berfikir di luar kotak

Ku lihat layu dalam Melayu 
Ku lihat layu dalam Melayu 
Ku lihat layu dalam Melayu

Aku jadi sayu 
Bunga menangis dia mendayu 
Mahu jadi cantik tetapi ragu 
Aku merayu 
Bangunlah semula hidup kembali 
Jangan tunggu matahari mati 
Cepatlah mekar sebelum terlerai

Perjuangan kita belum selesai

Perjuangan kita belum selesai

Perjuangan kita belum selesai

Perjuangan kita belum selesai 
Kerana hanya yang cekal dan tabah 
Dapat membina mercu tanda bangsanya yang berjaya




credit to malique

Monday, May 4, 2009

watch and weep ~ a very sad video


eventhough this is just a video
but it give 1000 meanings

have a look

watch weep and judge by yourself


the easiest way to handle ur clothes

As a student we always have no time to manage our clothes
sometimes we just hang it or mayb just threw away after we used it
and the only reason is lazy n no times

well i juz found out this video 
perhaps it can helps up


so juz check it out




Trust me..  

 its work...


 



Saturday, May 2, 2009

Happy 19th anniversary

Happy Anniversary my love

i dont noe how 2 start
n i dont noe where to start

take ur tym my love n i wont bother you
but what i can say is i love u and i really do





i love u n gdluck 4 ur final

i love you dad

Selamat Hari Jadi Ayah


                                  Selamat Hari Jadi Ayah



                            


Semalam 1 May 2009 genaplah usia ayah yg ke 45 thn
dan selama 20 thn nie aku da banyak menyusahkan ayah
dari lahir sampai lah kini
x pernah aku ucapkan yg aku sayangkn ayah

tapi dalam hati aku
aku tetap sayangkn ayah
walaupun aku x pernah tunjukkan 
tapi aku amat menyayangi ayah

aku dan ayah selalu berbeda pendapat
bertikam lidah
dan tidak sehaluan
ada kalanya tidak bertegur sapa

pabila ayah cakap A
aku cakap Z
bila ayah sokong nie
aku sokong tue

ada juga aku sehaluan dengan ayah
tapi selama ini ayah x pernah campur tangan dalam keputusan hidup aku

dia bg kebebasan dalam membuat keputusan
dia lgsg tidak campur tangan dalam hidup aku

dia mengajar aku hidup berdikari
walaupun aku sendiri 
tapi dia tetap menyokong aku
tanpa aku sedari

daripada pergaulan, pelajaran semuanya aku aturin sendirian
dan hampir semua barang2 aku beli tanpa meminta duet ayah
cuma tatkala lgsg tiada uit barulah aku minta

aku dapat rasakan keputusan aku berhenti dr menara gading
mengecewakan ayah
dan memang mengejutkan dia
tapi ayah langsung tak halang keputusan aku

ayah mungkin tidak membaca halaman ini
aku amat yakin ayah xkn terbaca cetusan ini
malah seluruh keluarga ku juga tidak akan samapi ke sini

ayah..
walaupun kita selalu tidak sependapat
tidak sehaluan
berbeda pandangan

tapi orang tetap sayangkan ayah
orang tetap hormatkn ayah
dan tidak pernah sesaat orang benci ayah

orang tahu orang cuma cium tangan ayah sekali je setahun
tue pun bila tym raya ja
orang nk sgt cium tgn ayah tapi orang mcm kekok je

orang memang sayangkan ayah
tapi orang x tunjuk
mcm ayah x tunjuk yg ayah sayangkn orang


ayah..
orang janji yg orang akan balas semua jasa2 ayah
dari org dilahirkan hingga org besar mcm sekarang

org xkn lupakan yg ayah azankn org bila org bru lahir
dan org xkn lpekan yg ayah selalu x tdo malam 
bila org lemah semangat dulu


walaupun orang rapat dgn mak
tapi orang tetap sayangkan ayah dgn mak
sama rata x lebih x kurang
sbb dua2 penting dalam hidup orang

orang janji orang akan balas jasa mak ngn ayah
 bukan sekarang
tapi dalam masa yg mendatang


ayah..
orang banyak susahkn ayah
orang banyak terhutang budi kt ayah

ayah
orang mungkin bukan anak yg baik buat ayah
tapi orang cuba untuk menjadi yg terbaik

orang minta maaf untuk segala galanya


Selamat Hari Jadi Yg Ke 45 Ayah

Semoga Panjang Umur dan Sihat sentiasa